Vad är skillnaden mellan Microsofts Office 365 Business licenser? 

En av de vanligaste frågorna vi får från nya kunder som vill köpa Office 365 från oss är: Vad är skillnaden på Business licenserna? De tre licenserna är olika varandra och du får med olika appar, verktyg och tjänster beroende på vilken licens du väljer. Därför tänkte vi reda ut skillnaden på Business, Business Essentials och Business Premium en gång för alla.  

Office 365 Business Essentials 

  • Business Essentials är den billigaste licensen av dessa tre  
  • Mailserver för företags-e-post ingår (namn.efternamn@företag.se) 
  • Tillgång till alla applikationer såsom Outlook, Word, Excel och PowerPoint i Webbläsaren (Läsa mail och skapa/redigera dokument kräver tillgång till internet då detta görs i webbläsaren. Skrivbordsversioner av Office-programmen till datorn ingår ej ) 
  • Tillgång till fullständig installation av Office-applikationerna på 5 telefoner och 5 surfplattor per användare 
  • 1TB lagring på OneDrive 
  • Skapa ett intranät för hela företaget och gruppwebbplatser med SharePoint 
  • Onlinemöten och videokonferenser för upp till 250 deltagare 
  • Hantera uppgifter och grupparbete med Microsoft Planner 
  • Microsoft Teams 
Lokala Office-program som ingår 

Ingår inte 

Tjänster som ingår 
  • OneDrive 
  • Exchange 
  • SharePoint 
  • Microsoft Teams 

 

Office 365 Business 

  • Business är licensen för dig som vill ha endast applikationerna, på din dator 
  • Företags-e-post ingår inte 
  • Tillgång till alla applikationer såsom Outlook, Word, Excel och PowerPoint i skrivbordsversion 
  • Tillgång till fullständig installation av Office-applikationerna på 5 telefoner, 5 surfplattor och 5 PC- eller Mac-datorer per användare 
  • 1TB lagring på OneDrive 
Office-program som ingår 
  • Outlook 
  • Word 
  • Excel 
  • PowerPoint 
  • OneNote 
  • Access (endast PC) 
Tjänster som ingår 
  • OneDrive 

 

Office 365 Business Premium 

  • Business Premium är licensen som har flest verktyg, tjänster och finesser 
  • Företags-e-post ingår (namn.efternamn@företag.se) 
  • Tillgång till alla applikationer såsom Outlook, Word, Excel och PowerPoint i skrivbordsversion 
  • Tillgång till fullständig installation av Office-applikationerna på 5 telefoner, 5 surfplattor och 5 PC- eller Mac-datorer per användare 
  • 1TB lagring på OneDrive 
  • Skapa ett intranät för hela företaget och gruppwebbplatser med SharePoint 
  • Onlinemöten och videokonferenser för upp till 250 deltagare 
  • Hantera uppgifter och grupparbete med Microsoft Planner 
  • Microsoft Teams 
  • Vårda dina kundrelationer med Outlook Customer Manager 
  • Underlätta verksamhetshanteringen med Microsoft Boookings 
Office-program som ingår 
  • Outlook 
  • Word 
  • Excel 
  • PowerPoint 
  • OneNote 
  • Access (endast PC) 
Tjänster som ingår 
  • OneDrive 
  • Exchange 
  • SharePoint 
  • Microsoft Teams 

Sammanfattat så ingår skrivbordsversioner av Office-applikationerna i Business och Business Premium, men inte i Business Essentials där du endast får applikationerna i webbläsaren. Företagsmail och Teams ingår i Business Essentials och Business Premium, men inte i Business. Med alla tre licenser ingår 1TB lagring i OneDrive. 

Det högsta antalet användare som är rekommenderat för Office 365 Business licenser är 300. Om ni är fler användare än det rekommenderar vi att ni tar en titt på Microsoft 365 Enterprise licenserna istället. Om ni undrar över vilken licens som passar ert företag bäst så kan ni kontakta oss för rådgivning, så hjälper vi er att komma igång!
 

Prenumerera på vår blogg

Läs mer